V Kongres Entuzjastów i Przyjaciół Kolei 2025
Kongres rozpoczął się wizytą na zrewitalizowanym dworcu kolejowym w Bytomiu. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z nowoczesną infrastrukturą stacyjną, obejrzeć odrestaurowaną halę peronową oraz zwiedzić unikatową nastawnię bramową BT, która zachowała swój pierwotny charakter i wciąż imponuje zarówno konstrukcją, jak i funkcjonalnością.
Następnie, w Teatrze Rozbark, odbyła się uroczysta inauguracja Kongresu. W trakcie otwarcia gospodarze wydarzenia powitali zgromadzonych gości, a symbolicznym momentem było przekazanie berła kongresowego – tradycyjnego symbolu kontynuacji idei integracji środowiska kolejowego w różnych regionach Polski.
Sesja regionalna „Kolej na Śląsku i w Zagłębiu” objęła wystąpienia ekspertów:
– Dawid Keller – historyk kolei, opowiedział zebranym o inwestycjach kolejowych w okresie międzywojennym i czasach PRL w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym,
– Wojciech Dinges – regionalista i członek zarządu Polregio, podzielił się opowieściami o kolejowych (i nie tylko) tajemnicach Chorzowa,
– Mariusz Dziesiński z GZM, omówił projekt Metrokolei, czyli przyszłościowy system szybkiego transportu w aglomeracji śląskiej,
– Inspektor SOK Łukasz Łyczko z Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Katowicach, przybliżył działania formacji w regionie.
Towarzyszyły jej wystawa fotograficzna „Kolej na Twój kadr” oraz prezentacje filmowe SOK i Kolei Śląskich.
Kolejna część Kongresu dotyczyła kolei muzealnej i alternatywnego wykorzystania infrastruktury. Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przedstawiło koncepcję integracji GKW z transportem aglomeracyjnym. Jan Psota (TEK) zaprezentował zagospodarowanie nieczynnych linii, a Paweł Makowiec („Kuracyja”) zaprezentował analizę najważniejszych katastrof kolejowych w historii Śląska. Uczestnicy odwiedzili również obiekty GKW i zapoznali się z zabytkowym taborem.
Finałem kongresu była prezentacja pojazdów kolejowych – historycznych i współczesnych. Na placu można było podziwiać m.in.: lokomotywy PKP Intercity: EP07-544, EP08-001 oraz nowoczesną EU200 „Griffin”, pasażerski wagon typu 152A po modernizacji, pojazdy Polregio i Kolei Śląskich, w tym EN71-001 i 31WEbc „Impuls II”, lokomotywy SM42-746 (PKP Cargo Service) i 207E (Rail Polska), drezynę rowerową Towarzystwa Entuzjastów Kolei oraz pojazd dwudrogowy Uniroller.
Nie zabrakło również stoiska naszej formacji, którą reprezentowała Komenda Regionalna Straży Ochrony Kolei w Katowicach oraz stoiska kampanii „Bezpieczny Przejazd”, promujących bezpieczeństwo na obszarach kolejowych i przejazdach kolejowo-drogowych.
V Kongres potwierdził, że kolej to nie tylko środek transportu, lecz także pasja, historia i wspólnota. Śląsk, jako gospodarz, doskonale połączył tradycję z nowoczesnością.