Straż Ochrony Kolei przypomina o bezpieczeństwie na przejazdach!

Straż Ochrony Kolei apeluje o rozsądek i przypomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Nie narażaj życia i zdrowia, przestrzegaj przepisów, a w kryzysowej sytuacji nie ryzykuj – wyłam rogatkę!
Autor tekstu
insp. Piotr Żłobicki
Data dodania
23 grudnia 2024
Drukuj
Pobierz
Straż Ochrony Kolei przypomina o bezpieczeństwie na przejazdach!

W wyniku wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych życie traci nawet kilkadziesiąt osób. 99 procent z tych zdarzeń wynika z brawury i nieprzestrzegania przepisów przez kierowców. Z tego powodu Straż Ochrony Kolei i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 r. prowadzą kampanię społeczną “Bezpieczny Przejazd”, mającą na celu zwiększenie świadomości u kierowców. W tym roku na przejazdach i przejściach drogowo-kolejowych doszło już do ponad 150 wypadków i kolizji, w wyniku których 16 osób zostało rannych, a 42 osoby poniosły śmierć. 

Jak groźne mogą być skutki łamania przepisów, wiele osób widziało na nagraniu zarejestrowanym przez kamery na przejeździe w Nowej Suchej. Pod koniec listopada, kierowca pojazdu ciężarowego wjechał na przejazd kolejowy pomimo naprzemiennie migającego czerwonego światła. Rogatki opuściły się i krótko po tym pociąg, którym podróżowało ponad 120 osób, uderzył w pojazd stojący na torach. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń zagrażających życiu i zdrowiu. Kierowca ciężarówki będzie odpowiadał za spowodowanie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym.

Kierowcy nigdy nie powinni dopuszczać do sytuacji, w której samochód znajdzie się między zamkniętymi rogatkami – to realne zagrożenie życia i zdrowia. W kryzysowej sytuacji, należy jak najszybciej opuścić przejazd – w razie potrzeby wyłamać rogatkę. Wystarczy niewielka siła nacisku, by tzw. bezpiecznik drąga (przy napędzie rogatek) zadziałał i spowodował bezpieczne wyłamanie zapory, bez uszkodzenia samochodu. Gdy dojdzie do awarii auta i nie ma możliwości zjazdu z torów należy jak najszybciej opuścić pojazd, zabierając ze sobą wszystkich pasażerów, wyjść poza rogatki i skorzystać z Żółtej Naklejki PLK.

Najważniejsza zasada to, aby nie wjeżdżać na przejazd przy migających, czerwonych światłach! Włączona sygnalizacja oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator, gdyż do przejazdu zbliża się pociąg. Utknięcie między rogatkami to za każdym razem igranie z życiem. Pamiętajmy, aby po wyłamaniu rogatki za każdym razem skorzystać z Żółtej Naklejki PLK i poinformować służby kolejowe, aby mogły jak najszybciej naprawić rogatkę.

#ŻółtaNaklejkaPLK – umieszona na każdym przejeździe w Polsce zarządzanym przez PLK – to dodatkowe oznakowanie, znajdujące się po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek. Każda Żółta Naklejka zawiera: indywidualny numer przejazdu (9 cyfr), numer alarmowy 112, z którego należy skorzystać w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia, i numer techniczny, przeznaczony do zgłaszania ewentualnych usterek na przejeździe.

Z Żółtej Naklejki należy skorzystać m.in., gdy samochód został unieruchomiony między rogatkami, w przypadku zdarzenia na przejeździe lub dostrzeżenia przeszkody na torach. Kontakt z numerem alarmowym 112 pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie. Do tej pory odebrano już 41 476 zgłoszeń o potencjalnych zagrożeniach na przejazdach i terenach kolejowych (od początku 2024 r.: 7979 zgłoszeń). W 1376 przypadkach, dzięki szybkiej reakcji, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc (od początku 2024 r.: 378 przypadków), a w kolejnych 2926 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, co zapewniło bezpieczeństwo pasażerom i osobom na przejeździe(od początku 2024 r.: 714 przypadków).

W Polsce na terenie zarządzanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A jest 11 603 przejazdów kolejowo-drogowych. Każdy obiekt jest odpowiednio zabezpieczony zgodnie z przepisami i – przy właściwym zachowaniu oraz zachowaniu szczególnej ostrożności – gwarantuje bezpieczeństwo podczas przekraczania torów.

Funkcjonariusze SOK przypominają o podstawowych zasadach bezpieczeństwa:

– Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd 

– pulsująca sygnalizacja zabrania wjazdu na przejazd, gdyż zbliżający się pociąg może wjechać na przejazd nawet w przeciągu 30 sekund. Na przejazd można wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.

– Znak „STOP” oznacza konieczność zatrzymania się w wyznaczonym miejscu.

– Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu – wolne miejsce. Zbliżając się do przejazdu należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie zbliża się pociąg.

– Nie ryzykuj, w sytuacji kryzysowej wyłam rogatkę!

Co zrobić, gdy utkniemy na przejeździe z zamkniętymi rogatkami? Postępowanie w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia – sposób wyłamania rogatki, prezentujemy poniżej w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd”.

Udostępnij na Facebook
Udostępnij na X