Gdynia po raz czwarty gospodarzem warsztatów „TAC-MED RAILWAY EXERCISES”

W dniach 12-16 maja 2025 roku, Gdynia po raz czwarty stała się areną specjalistycznych warsztatów taktyczno-medycznych pod kryptonimem „TAC-MED RAILWAY EXERCISES”. To unikalne ćwiczenia przeznaczone dla formacji o charakterze kontrterrorystycznym, skupiające się na działaniach ratunkowych i bojowych w specyficznych warunkach infrastruktury kolejowej. W tegorocznej edycji po raz pierwszy w historii uczestniczyli przedstawiciele zagranicznych służb. Wydarzenie zyskało tym samym międzynarodowy charakter, a jego rangę podkreśliła obecność funkcjonariuszy słowackiej policji.
Autor tekstu
insp. Piotr Żłobicki
Data dodania
23 maja 2025
Drukuj
Pobierz
Gdynia po raz czwarty gospodarzem warsztatów „TAC-MED RAILWAY EXERCISES”

W tegorocznej edycji udział wzięło ponad 100 funkcjonariuszy i operatorów reprezentujących jednostki podległe czterem resortom: Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwu Sprawiedliwości, Ministerstwu Finansów oraz Ministerstwu Infrastruktury. W przedsięwzięciu uczestniczyła również Policja Słowacka. Wspólne szkolenie pozwoliło na wymianę doświadczeń, doskonalenie procedur oraz zgranie zespołów w sytuacjach kryzysowych, takich jak ataki terrorystyczne, wypadki masowe czy działania ratownicze w trudnych warunkach terenowych.

Pierwszego dnia odbyła się konferencja inaugurująca warsztaty z zakresu medycyny taktycznej TAC – MED RAILWAY EXERCISES zorganizowana przez Komendę Główną Straży Ochrony Kolei. Wydarzenie otworzył Zastępca Komendanta Głównego SOK ds. ochrony, który podkreślił znaczenie doskonalenia umiejętności ratowniczych w sytuacjach kryzysowych oraz gotowość służb do działania w trudnych warunkach operacyjnych.

W konferencji wzięli udział przedstawiciele różnych formacji mundurowych, eksperci z zakresu medycyny pola walki oraz instruktorzy wyspecjalizowani w medycynie taktycznej. Podczas konferencji poruszone zostały jak najbardziej aktualne tematy takie jak: „Bezpieczeństwo wewnętrzne wobec agresywnej polityki Federacji Rosyjskiej”, który omówił ppłk Piotr Kondrak – Szef Wydziału Dowództwa Garnizonu Warszawa, „Transport kolejowy wobec zagrożeń asymetrycznych”, który omówił insp. : insp. SOK Bartosz Iwasieczko z Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Gdańsku. Z kolei prof. dr hab. n. med. Tomasz Jurek z Pracowni Medycyny Pola Walki i Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu mówił o powikłaniach stosowania opasek uciskowych – jak im zapobiec i co robić przy przedłużającej się aplikacji.

Użycie środków przymusu bezpośredniego w działaniach kontrterrorystycznych przy zwalczaniu zagrożeń o charakterze hybrydowym na gruncie prawa krajowego i międzynarodowego zaprezentowane zostało przez Prokuratora dr Roberta Netczuka z Prokuratury Rejonowej w Katowicach, wieloletni wykładowca Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Natomiast Bojowe środki trujące, omówiła magister Agnieszka Merchut, wykładowca akademicki, instruktor w służbach specjalnych, mundurowych i Wojsku Polskim.

Ćwiczenia, które koncentrują się na taktyce medycznej w kontekście sytuacji kryzysowych związanych z transportem kolejowym, stanowią istotny element doskonalenia współpracy między służbami ratowniczymi i mundurowymi. Udział gości z zagranicy pozwolił nie tylko na wymianę doświadczeń, ale także na budowanie wspólnych procedur reagowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia.

Obecność słowackiej delegacji została wysoko oceniona zarówno przez organizatora, jak i uczestników wydarzenia. Wspólne działania w ramach ćwiczeń potwierdziły, że współpraca transgraniczna w zakresie bezpieczeństwa i ratownictwa ma kluczowe znaczenie dla skutecznego reagowania w sytuacjach kryzysowych.

Wśród uczestników znaleźli się m.in.

  1. Grupy Operacyjno-Interwencyjne Straży Ochrony Kolei – GOI SOK Gdańsk, GOI SOK Wrocław, GOI SOK Szczecin, GOI SOK Lublin, GOI SOK Łódź, GOI SOK Katowice, GOI SOK Rzeszów, GOI SOK Bytom i GOI SOK Czechowice-Dziedzice
  2. Grupa Wsparcia Taktycznego Służby Ochrony Państwa – GWT SOP
  3. Grupa Zabezpieczenia Działań Mazowieckiego Urzędu Celno – Skarbowego w Warszawie – GZD MUCS Warszawa
  4. Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Krakowie – SPKP Kraków
  5. Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Poznaniu – SPKP Poznań
  6. Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji w Łodzi – SPKP Łódź
  7. Wydział ds. Zwalczania Przestępczości Pseudokibiców Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach – KWP Katowice
  8. Zespół Interwencji Specjalnych Placówki Straży Granicznej w Gdańsku – ZIS PSG Gdańsk
  9. Grupa Interwencyjna Służby Więziennej w Bydgoszczy – GISW
  10. Presidium of the Police Force – Railway Police Department Slovak Republic

Ćwiczenia obejmowały zarówno scenariusze taktyczne jak i scenariusze ewakuacji oraz udzielania pomocy medycznej w środowisku kolejowym – w tym na obiektach stacji techniczno-postojowej PKP Intercity Gdynia i wagonach. Szczególny nacisk położono na współdziałanie różnych służb oraz szybkie i skuteczne reagowanie w sytuacjach zagrożenia życia. W ćwiczeniach uwzględniono również elementy czerwonej taktyki i udzielania pomocy medycznej w warunkach bojowych, z wykorzystaniem medycyny taktycznej i ratunkowej, oparte o wytyczne TCCC (Tactical Combat Casualty Care).

Szkolenia prowadzone były m.in. przez instruktorów Jednostki Wojskowej GROM, Komendy Głównej Policji, Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Poznaniu i we Wrocławiu, Komendy Regionalnej SOK w Gdańsku i Katowic, Szkoły Policji w Słupsku, wielkopolskiej KAS, warszawskiej GISW oraz Akademii Wymiaru Sprawiedliwości.

Komenda Główna Straży Ochrony Kolei jako organizator międzynarodowych ćwiczeń podkreśla, że tego typu inicjatywy mają kluczowe znaczenie dla podnoszenia poziomu bezpieczeństwa publicznego oraz przygotowania służb na realne zagrożenia. Współczesne zagrożenia wymagają od służb nie tylko sprawnych działań taktycznych, ale i umiejętności ratowania życia w warunkach bojowych. Warsztaty są odpowiedzią na rosnącą potrzebę zintegrowanego reagowania służb w sytuacjach kryzysowych. Ich głównym celem jest podnoszenie poziomu bezpieczeństwa podróżnych i infrastruktury kolejowej. 

Foto. spec. Jakub Pełka, insp. Tomasz Dąbrowski

Udostępnij na Facebook
Udostępnij na X