Ćwiczenia Nocne GARE DU NORD PARIS 2023

W nocy z 16 na 17 marca 2023 roku na dworcu kolejowym Gare du Nord w Paryżu, Krajowa Służba Policji Kolejowej (SNPF) wspólnie z brygadą sieci kolejowych i SNCF zorganizowała zakrojone na szeroką skalę nocne ćwiczenia. W ramach projektu RAIPOL – European association of Railway Police Force na powyższe wydarzenie zostali zaproszeni przedstawiciele krajów członkowskich. Ideą tego projektu było wzmacnianie zdolności zarządzania kryzysowego sił policyjnych państw uczestniczących oraz wymiana doświadczeń w tym zakresie. Polskę reprezentował przedstawiciel Komendy Głównej Straży Ochrony Kolei Pan Kamil Koźmiński – Naczelnik Wydziału ds. szkolenia i doskonalenia zawodowego.
Autor tekstu
insp. Piotr Żłobicki
Data dodania
21 marca 2023
Drukuj
Pobierz
Ćwiczenia Nocne GARE DU NORD PARIS 2023

Nie bez powodu tegoroczne ćwiczenia odbyły się we Francji, gdyż dworzec Gare du Nord jest jednym z największych oraz najbardziej ruchliwych w Europie, stanowiący główny węzeł kolejowy między Paryżem, Londynem i północną częścią Europy, a także ze względu na dużą częstotliwość zamachów terrorystycznych oraz styczniowy atak nożownika na paryskim dworcu kolejowym. Ćwiczenia nocne to również element przygotowań do Olimpiady 2024, której gospodarzem będzie Paryż.

W przedsięwzięciu udział wzięli francuscy policjanci, funkcjonariusze i żandarmi oraz przedstawiciele służb zaproszonych z krajów Unii Europejskiej, w tym z Polski, a także Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Naszą formację reprezentował Pan Kamil Koźmiński – Naczelnik Wydziału ds. szkolenia i doskonalenia zawodowego KG SOK. Ćwiczenia prowadzone były na terenie francuskiego dworca kolejowego. Duża baza szkoleniowa, dostęp do infrastruktury kolejowej i instalacji symulacyjnych pozwoliły na stworzenie wiarygodnych scenariuszy, umożliwiających szkolenie do kilkudziesięciu osób podczas jednego ćwiczenia. Warsztaty osadzone były w fikcyjnych scenariuszach w zależności od wyobraźni organizatorów i potrzeb szkoleniowych – sytuacje kryzysowe i zagrożenia terrorystyczne na obszarach kolejowych.

W czasie ćwiczeń współpracowały ze sobą zespoły francuskich służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne na obszarach kolejowych, w tym zespoły szturmowe z grup antyterrorystycznych takie jak: SUGE – Railway safety and general security – jednostka odpowiedzialna za bezpieczeństwo na kolei, należąca do Francuskich kolei SNCF, SNPF (Service National de la Police Ferroviaire) – Departament francuskiej Policji kolejowej, BAC (Brigade Anti-Criminalite) – oddział antyterrorystyczny oraz BRF – oddział Paryskiej Policji transportowej.

Ćwiczenia składały się tylko z części praktycznej i przewidywały trzy scenariusze między innymi poprzez symulację następujących zdarzeń: kibice ,,robiący zadymę’’ w czasie podróży koleją oraz napaść seksualna ze strony kilku sprawców, napaść dokonana przez dwie osoby z zaburzeniami psychicznymi/umysłowymi oraz panika wśród podróżnych i postępowanie z rannymi, zarządzanie wydarzeniami w hubie Eurostar (stacji węzłowej Eurostar – przewoźnika kolejowego, obsługującego połączenia dużych prędkości pomiędzy Wielką Brytanią, Francją, Belgią i Holandią) oraz panika podróżnych. Wszystkie przedstawione scenariusze przeprowadzone były w ramach przygotowań  do  Olimpiady 2024, podczas której przewiduje się interwencję policji kolejowej w przypadkach wykrycia podejrzanego bagażu pozostawionego bez opieki, osoby wymachującej bronią palną, uzbrojonej w nóż oraz atak nożownika.

Podczas takich spotkań służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo na kolei doskonalą swoje umiejętności między innymi w zapobieganiu i zwalczaniu aktów terroru.

Udostępnij na Facebook
Udostępnij na X